Isnin, 13 Mei 2013

Sebarau Cangkat Jong

Pada hari minggu lalu, satu trip terkejut melepaskan boring dibuat. Ayah yang dah lama tak memancing mencadangkan kami memancing di sekitar Sungai Cangkat Jong, jalan lama ke Teluk Intan. Sebenarnya sungai ni dah lama aku tak kunjungi. Bukan apa, rekod aku kat sungai ni masih tak memihak kepada aku. Tak pernah dapat tangkapan yang melebihi 200 gram. Satu lagi, sungai kat area ni tak pernahnya jernih. Kalau hujan sejam, dia punya keruh sampai berhari-hari nak jernih balik. Atas faktor dekat dengan rumah, apalagi aku, aliff dan ayah terus terjah je... manalah tahu, rezeki aku murah kali ni...


Sampai je ke tempat yang dituju, makan dulu la. Perut pun dah berkeroncong minta diisi.  



Ayah dan Aliff lepak di satu lubuk bawah pokok ketapang. Aku duduk di port bawah sikit dari diorang sebab diorang suka buat bising... takut ikan lari hahaha... Cuaca pun baik, tapi air sungainya keruh sikit walaupun dah lama tak hujan. Umpan cengkerik, cacing dan kelapa sawit menjadi taruhan pada hari tu... diberitakan selain jelawat, kelah pun ada jugak kat sini...



Aliff mengejutkan kami bila umpan cengkeriknya disambar sebarau. Sebarau besar ni berjaya melilitkan tali pada dahan yang berjuntai, lama-kelamaan rontaannya semakin lemah dan berjaya menariknya ke tebing...

"Ha, tengok... walaupun rod saya murah dari ayah punya, saya berjaya juga mendapat sebarau ni..."



 Diam tak diam, ayah pun dapat sekor lagi sebarau. Kecik sikit dari Aliff punya. Diorang dah boleh eksyen dengan aku kerana dah berjaya dapat lesen kat Sungai Cangkat Jong ni...



Ayah dan Aliff masih setia menunggu di port pertama diaorang dapat sebarau tadi... masih bergelak ketawa macam tadi. Dua ekor sebarau terjerat di port yang sama... tengok la batang pancing diorang, letak sebelah menyebelah je... patut la dapat dua ekor! Cis!



Aku? Setelah mengharungi perlawanan yang mendebarkan, tali tersangkut reba, joran yang acapkali menunduk-nunduk...Hahahahaaa... kan aku dah kata, mesti tak boleh lawan rekod aku yang dulu. Seekor baung tak jadi seberat 90 gram! 



Terpaksa la bergambar dengan ikan pinjam!



"Wah! Besornya ikan ayah dapat, pinjam nak bergambar jap!" Anak lampam tak sampai 100 gram.



Ayah aku pun sama, tumpang bergambar dengan ikan aku yang 'besar' sangat tu... hahahaha... 
"Ayah rasa ikan ni belum buat Kad Pengenalan lagi la..."
Hampeh...




Dan sampai ke sudah, ikan-ikan kecik ni setia meragut umpan aku. Tercipta lagi kenangan, rekod terberat ikan aku di Sungai Cangkat Jong ini gagal dipecahkan lagi... huhuhuhu....

Sekian adanya....